Vad samhällsbyggare kan lära av Pokemon Go

Foto: Iphonedigital (Flickr)

Du har nog levt under en sten de senaste veckorna om du missat att spelet Pokemon Go fullständigt exploderat världen över. Spelet där du med din telefon ska hitta Pokemon-figurer i din fysiska omgivning har fångat unga som gamla med en minst sagt oväntad kraft.

Spelet har givetvis fått både hyllningsrop och några belackare – precis som vanligt. Jag för min del är övertygad om att det finns massor av saker för oss alla att lära av detta fenomen.

För oss som jobbar i samhällsbyggnadssektorn (för egen del företräder jag Sveriges rådgivande ingenjörer och arkitektkontor) är lärdomarna troligen extra lätta att hämta. Pokemon Go handlar trots allt väldigt konkret om att knyta samman den fysiska världen med den digitala.

Här är några tankar som jag tror att samhällsbyggare i bred mening kan lära av sommarens stora spel-fenomen.

1: Världen har fyra dimensioner (minst)

Pokemon Go har åter bekräftat vad vi sett på många andra sätt de senaste åren. Våra tre “vanliga” dimensioner har kompletterats med en digital dimension, där massor av information lagras och samverkar med de tre andra.

Redan innan har ju tjänster som Foursquare/Swarm, Runkeeper, Waze utöver incheckningsmöjligheterna på Facebook bidragit till denna digitala dimension. Pokemon Go bekräftar återigen att vi som samhällsbyggare måste förstå och ta hänsyn till den digitala dimensionen när vi planerar våra städer, samhällen, bostäder, fabriker och kontor. Eller åtminstone förstå den. I synnerhet acceptera den.

Ett spel som Pokemon Go samspelar med den fysiska miljön på ett annat sätt än vad exempelvis Tripadvisor gör. Därför kan det bli svårt med några generella åtgärder baserat på detta digitala lager av information, även om det går att att skriva ett eget blogginlägg om tillgången till trådlös uppkoppling, ström och behovet av sensorer av olika slag i vår fysiska miljö.

Men att vi som planerar, bygger och senare även använder städer och samhällen måste dra nytta av det digitala raster som kompletterar och berikar, det är solklart.

2: Den digitala dimensionen kan få oss att upptäcka de tre andra

Själv är jag ingen storspelare, men när min son på vår cykeltur till Södermalm i Stockholm i veckan började intressera sig för var Sofia kyrka låg insåg jag att Pokemon Go hade öppnat hans intresse för också fysiska platser. Givetvis var det en funktion i spelet som lockade honom, men möjligheten är öppen för alla att utnyttja ett sådant intresse för dessa publika platser.

Vi vet att företag redan utnyttjat det stora intresset för Pokemon Go till att locka in besökare i sin butik. Om intresset håller i sig borde fler passa på att lära sig hur man kan interagera med sin publik och målgrupp genom mobilens fönster, inte bara genom skyltar i plåt och broschyrer i papper.

De som muttrar om att Sveriges ambassad i Second Life nog är relativt ödslig dessa dagar bör besinna sig. Visst kan intresset för Pokemon Go svalna – det är kanske rent av sannolikt. Därför gäller det att vara snabb, smart och inte dra igång några enorma utredningar, kolossala planer eller satsa allt på ett kort. Pokemon Go är ett av många spel och applikationer som kommer att påverka och samspela med den fysiska miljön. Några kommer att bestå, andra kommer att försvinna. Men ta tillfället i akt att göra små, enkla och kostnadseffektiva saker. Du kommer att lära dig massor. Och har du tur kan det ge bra utdelning i både pengar och goodwill.

3: Samhällsbyggare borde även bygga digitalt

Samhällsbyggnadsbranschen pratar ofta om hur digitaliseringen kommer att påverka affärsmodeller, arbetssätt och även det vi bygger. Allt detta är jag övertygad om stämmer.

Men vi pratar relativt lite om hur samhällsbygge också skulle kunna bli digitalt – till 100 %.

Självklart är våra fysiska miljöer värdefulla på så många plan, med mänskliga, kulturella, kommersiella och miljömässiga dimensioner som inte kan överskattas i betydelse. Men de kunskaper som en ingenjör eller arkitekt besitter i hur en väl fungerande fysisk miljö ska byggas, den kunskapen borde även kunna utnyttjas än mer i de digitala miljöerna.

Pokemon Go har utnyttjat vår vanliga fysiska miljö och spridit ut digitala figurer. Men insikterna om hur vårt samhälle fungerar och samspelar borde kunna få större påverkan av även hur spel eller andra digitala miljöer skapas.

 

Pokemon Go visar ju också hur snabbt en ny tjänst kan etablera sig. Att ha en plan i beredskap för varje tänkbar situation är givetvis omöjligt. Snarare måste vi som samhällsbyggare lära oss att bli bättre på att lära av det nya, samspela med det och kanske då och då ta täten i att forma nya tjänster och funktioner. Och det kräver överlag att vi blir snabbare och mer flexibla, har örat mot rälsen allt oftare och vågar utmana oss själva.

Det börjar nog med att ladda ner Pokemon Go-appen (om du inte redan gjort det), ge sig ut på gatorna och torgen och börja förstå vad det egentligen handlar om. Om inte annat får du lite motion på kuppen. Och kanske upptäcker några nya delar av stan som du inte sett innan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *