Du kan inte skriva om du inte kan läsa

Varje mynt har två sidor.

Att blogga – och därmed skriva – kräver också att du läser. Eller i alla fall hittar utgångspunkter för egna kommentarer. Begåvade samtal, lyssnande, tittande kan givetvis också gå bra.

Att skapa tjänster och produkter kräver på samma sätt att du konsumerar tjänster och produkter på andra ställen. Det är genom att se vad andra gör som du kan mäta om du själv har något att bidra med. Det är först då du kan avgöra om du gör någon skillnad.

Av det skälet tror jag att det är extremt viktigt att se till att ta sig tid att reflektera, att läsa, att lyssna på andra. Och att lära sig vad andra på marknaden gjort innan dig.

Fasen där du levererar kan ibland behöva vara lång. Behovet för dina tjänster kanske är väldigt intensiv under en viss tidsrymd. Då gäller det att gasa.

Men lika viktigt är att se till att du har tid att samla tankar, att affärsutveckla och att ta in intryck. Den tiden kan komma varje dag, någon vecka om året eller kanske oregelbundet.

Tiden för eftertanke är kanske svårare att ta sig. I synnerhet om du som entreprenör stressas av cashflow, revisorer och lite svag försäljning och eviga att-göra-listor. Men tro mig: det är helt avgörande för din framtid om du inte ibland backar ett steg och tänker efter.

Om du alltid hamnar i leveransläget, då kommer kreativiteten att stanna av och dina tjänster att snabbare än du anar bli otidsenliga.

Det har du verkligen inte råd med.