Betaltjänster eller reklam?

Tidigt i morse blev jag uppringd av Sveriges Radio Uppland för att kommentera betaltjänsternas roll framöver. Utgångspunkten var både olika initiativ som svenska mediehus, exempelvis Sydsvenskan gjort, och ett rykte om att Youtube planerar att ta betalt för viss typ av innehåll.

Det finns givetvis mycket att säga om detta. Och efter en lång dag som moderator håller jag mig kort.

Min tes var följande:

– Det blir mer betaltjänster

Vi måste räkna med att få betala allt mer för innehåll och bra tjänster på nätet. Men för att vi ska hosta upp plånboken krävs att tjänsterna är riktigt bra och ger oss konkret nytta. Prisnivå? Tillgänglighet? Kvalitet? Utbud? Det mesta är oklart i dagsläget.

– Vi får allt mindre reklam på nätet

Vi blir allt mer trötta på reklam på nätet. Både på Youtube, på våra nyhetssajter och i våra Facebook-flöden. Tyvärr beroende på att reklamen allt för ofta inte är relevant för oss som mottagare. Så länge vi presenterar reklam på våra sajter som inte ger något mervärde kommer det att bli allt svårare att sälja och nå ut med.