Jag är ingen rock-kille. Jag föredrar hip hop.
Men när Andreas Sjöström talar om din “karriär”, din egen utveckling och din egen personliga resa är det ändå lätt att förhålla sig till livet som rockstjärna.
På temat: gör vad du älskar, öva och bli ständigt bättre och se till att dina kunder, fans eller målgrupp ständigt får vad de vill ha – och mer än det – tror jag att livet som rock stjärna kan fungera. Minus tv-apparater som flyger ut ur hotellrum och groupies.
Tom Peters skrev en artikel i tidningen Fast Company redan 1997 med rubriken “The Brand Called You”.
Rockstjärnan är ingen annan än du själv och du skapar själv din egen turnéplan.
The Brand Called You är ett upprop till oss alla att bygga vårt eget varumärke, bli våra egna rockband, att inte bli en del av någon annans plan eller bygge.
Se till att din årsplanering innehåller både nyskapande av musiken och gärna utforskande av andra musiker och musikstilar (hitta din passion och det du älskar), att du hinner repetera in dina låtar så att det låter klockrent varje gång (öva, öva, öva) och se sedan till att skapa en show, som inte bara betyder att musiken kommer ut i rätt ordning och utan fel, utan att den också har lite rökmaskiner, kanske ett förband och kanske bra servering före och efter.
Livet som rockstjärna på din egen turné betyder att du själv bestämmer dig för vad som är viktigt, vad du själv värdesätter och där chefen inte alls är killen eller tjejen i hörnrummet utan bara du själv. Lönen får du inte från lönekontoret utan från publiken.
Lyckas du väl med din turné och dina låtar kommer också lönekuvertet att vara fyllt.