Do awseome things
Björn Jeffery är en av de många som på allvar skapat otroligt häftiga saker i den digitala världen. Numera, men inte begränsat till, jobbar han med att skapa appar för barn.
Han har haft på sin Facebookprofil mottot “Do awesome things” ett bra tag. Och jag känner att det ligger något i det. Både eftersom han hör till dem som verkligen gör fantastiska saker, men också för att jag själv tror att jag, i min gärning, behöver anstränga mig för att göra ännu bättre, bli ännu mer “awesome”.
Dessutom tror jag verkligen att varje framgångsrik produkt inte bara är bra, utan den överträffar kundens förväntningar. Hela tiden.
Men när det är sagt inser jag att vi aldrig kommer att kunna nå någon utopi. Trots att vi bör eftersträva saker, tjänster och insatser som är fantastiska, så måste vi på samma gång inse att vi bara har börjat. Att vi inte kommer i mål. Någonsin.
När vi skapar vår lista över Sveriges 100 bästa sajter, Topp 100, på Internetworld får vi ibland möta vinnare som tar emot priset inte med stolthet utan med förvåning. “Va, vi har ju 1000 saker kvar att göra. Vi är inte klara, ens i närheten” hör vi ganska ofta. Och precis så är det ju. Jakten på ständiga förbättringar är inbyggt i hela webbens existens. (Det är bland annat av det skälet som vi på Internetworld inte riktigt går igång på traditionella reklamkampanjer, som helt uppenbart görs klara, levererar en sak och som sedan läggs ner. Det finns inget långsiktigt i dessa, bara kortsiktighet. Men det är en annan historia).
Apple har ibland fått fram produkter där vi kunnat få känslan av en helt färdig produkt. Ett fokus på detaljer, finish och känsla där vi inte kunnat tänka ut någon fortsättning. Allt var liksom fulländat. Men så något år senare kommer ändå nästa produkt. Bättre på nästan alla punkter.
Och Google, där till och med många tjänster haft en beta-märkning långt efter att de lanserats i stor skala. “Great just isn’t good enough” är deras tionde budord. Och Google är ständigt på jakt mot nästa version, mot något bättre.
Det finns ingen motsättning mellan “awesome” och en ständig jakt på nästa version, på att hela tiden utveckla. Men orden kan vara luriga och ibland kan den som skapat något “awesome” få en känsla av tillfredsställelse, att vara klar och kunna slappna av. Det är en farlig känsla.
Detta är en vattendelare: de som tror att vi kan nöja oss med bra produkter som sedan kan säljas och kanske sedan – tids nog – fasas ut. Å andra sidan finns det de som tror att vi behöver ständig utveckling, ständig rörelse framåt för att alls överleva.
Det finns de som tar fram produkter. Och det finns de som ständigt är på jakt efter att göra saker bättre.
Det är en enorm skillnad. Jag vill höra till den senare gruppen. Precis där jag tror att även Björn Jeffery hör hemma.
Tack! (och bilden kommer från Transworlds Art Directors, på Bonniers kontor i San Diego. Det står “Do Epic Shit” om man ska vara exakt, men andemeningen är ju densamma :)
Tack för rättelsen. Jag har aldrig varit så bostavstroende, utan snarare fokuserat på kärnan i budskapet. Och det fick jag ju ganska rätt… :)