Ännu en gång blev jag en betalande kund

Jag har inte analyserat boksluten eller ekonomin för bolag som Evernote, Dropbox, Runkeeper eller Waze. Tjänster som jag använder regelbundet, som jag inte betalar för och som jag är väldigt nöjd med.

Inte betalar för – fram tills nu vill säga.

Jag har sedan länge ett premium-konto hos Flickr. Det är en tjänst som verkligen värdesatt på så många sätt (backup, socialt). Och jag köper gärna tjänster som ger mig ett mervärde som jag känner att jag kan ha konkret nytta av.

Nu hände det igen: Runkeeper blev en pro-tjänst för min del. Den konkreta nytta är kanske inte uppenbar: jag var mest ute efter att kunna dela min position live när jag cyklar eller åker skidor. Men det i sig är ju roligt.

Men inte minst är prislappen så rimlig och tjänsten så bra att jag gärna bidrar med några kronor  ytterligare för att denna affärsidé ska flyga.

För bra gratistjänster på nätet är gissningsvis andelen gratisanvändare enormt mycket större än de som betalar för sig. Och jag har som sagt inte analyserat ekonomin för dessa bolag. Men jag tror mig veta att framgången – för den finns där – handlar om att göra något bra, som många vill ha. Och att sedan lägga till fler saker, som gör tjänsten ännu bättre och sätta en ganska rimlig summa för denna tjänst.

Om din marknad är global (vilket ju dock inte är givet) är sannolikheten inte mikroskopisk att det ändå uppstår en marknad av ganska betydande storlek.

Följ mig gärna i spåren idag. Eller till och från jobbet när jag cyklar. Lovar dock inte att chatta med er på vägen.